Net als waarschuwingsborden en verbodsborden behoren reddingsborden tot de categorie veiligheidssignalering. Ze geven vluchtroutes aan of de locatie van reddingsapparatuur, zoals defibrillatoren of noodtelefoons. Goed geïnstalleerde en ondubbelzinnige reddingsborden stellen mensen die de omgeving niet kennen in staat om zich in geval van nood snel te oriënteren en onmiddellijk de nooduitgangen en reddingsuitrusting te vinden.
Om ervoor te zorgen dat dit te allen tijde kan worden gegarandeerd, is er een verplichte vorm en kleur voorgeschreven voor reddingsborden. Onze borden zijn in overeenstemming met de geldende norm: NEN-EN ISO 7010. De achtergrond is signaalgroen (RAL 6032), waarop het pictogram en een omringende rand in wit zijn weergegeven. De reddingstekens kunnen bovendien gecombineerd worden met een richtingspijl, waarvan de betekenis, de vormgeving en de bevestiging gespecificeerd zijn in de norm NEN 16069. Het reddingbord en de rand eromheen zijn ook verkrijgbaar in een zogenaamde nalichtende versie: deze borden absorberen overdag het omgevingslicht en geven licht wanneer de ruimte donker wordt.
In onze Profi-gids vindt u een artikel over veiligheidsborden waarin meer informatie staat over normen en voorschriften voor reddingsborden en andere veiligheidssignalering.
De bij Jungheinrich PROFISHOP verkrijgbare reddingsborden zijn geschikt voor het correct aangeven van vluchtwegen en reddingsuitrusting volgens NEN-ISO 7010. Bij ons kunt u de volgende borden kopen:
De reddingsborden voor noodtelefoons, brancards en met EHBO-symbolen vindt u – ook in nalichtende versie – in ons assortiment van EHBO-borden.
Bij Jungheinrich PROFISHOP kunt u reddingsborden van verschillende materialen verkrijgen, die in veel gevallen ook op verschillende manieren worden bevestigd.
De vereiste grootte van een reddingsbord hangt altijd af van de voorgeschreven leesafstand voor vluchtwegsymbolen. Deze afstand kan niet worden vergroot door een nalichtende coating of verlichting, dus de grootte van het bord is doorslaggevend. In onze online winkel zijn de borden verkrijgbaar in verschillende formaten. De maximale leesafstand van onze borden is 27 m.
Vluchtwegaanduidingen zijn volgens het Bouwbesluit verplicht wanneer er meer dan 50 personen in een ruimte werken of wanneer een verkeersroute door de ruimte voert. Maar moeten ze lichtgevend zijn of niet? Dat hangt ervan af, of de reguliere verlichting of het daglicht de borden genoeg verlicht. Dit wordt duidelijk in het kader van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) in uw bedrijf of instelling.
Als u geen speciale noodverlichting hebt, zijn lichtgevende reddingsborden verplicht. Nalichtende borden zijn voorzien van een fluorescerende coating die tot 30 minuten na het uitvallen van de gewone verlichting blijft nagloeien – bijv. na een stroomstoring of in geval van rook en vuur. Deze tijd is voldoende om alle nooduitgangen zichtbaar te houden voor evacuatie. Nalichtende vluchtwegaanduidingen moeten zo worden gemonteerd dat ze voldoende dag- of kunstlicht kunnen absorberen.
Als er noodverlichting in uw bedrijf is geïnstalleerd, is het van belang dat de groene vluchtwegaanduidingen genoeg worden verlicht na stroomuitval. Als dat zo is, zijn lichtgevende of nalichtende vluchtwegaanduidingen niet verplicht. In de praktijk blijkt echter vaak dat de noodverlichting, die de vluchtwegen verlicht, niet in staat is om de reddingsborden voldoende zichtbaar te maken. U bent hoe dan ook beter af met nalichtende of lichtgevende reddingsborden.
Als er meer dan 75 personen in uw bedrijf of instelling werken, is algehele noodverlichting (een verzamelterm voor vluchtrouteverlichting en paniekverlichting) verplicht in uw bedrijf. Maar ook in andere gevallen kan het zijn dat noodverlichting verplicht is. U kunt alle regels nalezen in het Bouwbesluit en het Arbobesluit – maar ook uw RI&E zou hierover uitsluitsel moeten geven.
Vluchtwegaanduidingen moeten altijd zo worden aangebracht dat de vluchtroute duidelijk herkenbaar is. Vooral bij trappen, vertakkingen van de vluchtroute en dergelijke ‘verwarrende’ plekken moeten de borden zo duidelijk zijn aangebracht, dat er geen twijfel bestaat over de vluchtroute. Bovendien moet altijd de kortste vluchtroute worden aangegeven. Om het overzichtelijk te houden, mogen er slechts zoveel borden worden gebruikt als nodig zijn voor een duidelijke markering van de vluchtroute.
Reddingsborden moeten altijd worden verlicht als ze niet permanent of voldoende zichtbaar kunnen worden gemaakt door daglicht of een extra lichtbron. In omgevingen waar vluchtwegaanduidingen ook 's nachts zichtbaar moeten zijn, zijn lampen die de borden verlichten of lichtgevende vluchtwegaanduidingen daarom verplicht. Als er geen noodverlichting in het gebouw aanwezig is, moeten er nalichtende vluchtwegaanduidingen worden geïnstalleerd.
In het algemeen geldt, dat u als werkgever ervoor verantwoordelijk bent dat de reddingsborden te allen tijde duidelijk zichtbaar zijn. U kunt een gespecialiseerd bedrijf of de brandweer om advies vragen over de juiste toepassing van de regels in uw situatie.
Reddingsborden zijn meestal vierkant, maar kunnen ook rechthoekig zijn als combinatiebord met een reddingspictogram en een richtingspijl.
Er zijn ten eerste pictogrammen voor vluchtwegen, nooduitgangen en vluchtramen, verzamelpunten en voor deuropeningen. Daarnaast zijn er reddingspictogrammen met onder andere een EHBO-symbool, een brancard of een nooddouche, die aangeven waar deze te vinden zijn.