Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
Lesezeit: 5 Minuten

Van bedrijven worden steeds meer verlangd dat ze op duurzame wijze te werk gaan. Dat geldt voor de logistieke en industriële sector, maar maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt ook in de bouw steeds belangrijker. Denk hierbij aan efficiënt en milieuvriendelijk gebruik van materiaal, maar ook aan het hergebruiken van materialen en op correcte wijze afvoeren van bouwafval. In dit artikel leest u hoe duurzaamheid in de bouw praktisch kan worden omgezet en hoe u een milieuvriendelijk productieproces kunt combineren met een commercieel succesvolle bedrijfsvoering.

Waarom is duurzaam ondernemen in de bouw belangrijk?

Vandaag de dag hechten met name jongere generaties veel belang aan de bescherming van het milieu en het spaarzaam gebruik van grondstoffen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is daarom niet alleen van belang voor de maatschappij zelf, maar ook essentieel om jong talent aan te trekken in het kader van employer branding. Bovendien gaan veel klanten het liefst in zee met bedrijven die duurzaam produceren en een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk hebben.

Meer duurzaamheid in de bouw – dit kunt u doen

Duurzaamheid in de bouwsector houdt meer in dan het ontzien van het milieu bij de productie en toeleveringsketen. Het is belangrijk om een alomvattende aanpak te hebben waarin alle aspecten worden meegenomen. Een onderneming toekomstbestendig maken, bijvoorbeeld om werkplekken te garanderen, valt hier net zo goed onder als het gebruik van milieuvriendelijke producten, werkbenodigdheden, apparatuur en werkkleding. Een bedrijfsfilosofie die rekening houdt met mens en milieu kan een belangrijke bijdrage leveren aan de duurzaamheid van uw bedrijf. De mogelijkheden hiervoor zijn er in veelvoud:

  1. Duurzaam gebruik van materialen

    Vooral in de bouw kunnen hernieuwbare grondstoffen worden gebruikt, met uiteraard als bekendste bouwmateriaal hout. In de bouwsector groeit daarnaast de overtuiging om milieuvriendelijk isolatie- en bouwmaterialen als alternatief voor conventionele materialen te gebruiken. Houd daarbij altijd rekening met de ecologische balans: soms kan kunststof milieuvriendelijker zijn dan katoen, waarvoor veel water wordt verbruikt bij de productie. Bovendien is het belangrijk dat u zoveel mogelijk regionaal geproduceerde grondstoffen gebruikt. Ook het hergebruiken van materialen zoals bouwen met gerecycled beton zorgt voor meer duurzaamheid. Plan het gebruik van materialen altijd zo efficiënt mogelijk. Dat is niet alleen goed voor de natuur, ook voor uw portemonnee.

  2. Gebruik van hernieuwbare energie

    Probeer het gebruik van fossiele brandstoffen te reduceren en in plaats daarvan duurzame energiebronnen te kiezen. U kunt overstappen op groene stroom of zelf stroom opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen.

  3. Afval vermijden, scheiden en recyclen

    Vermijd onnodig verpakkingsafval door te kiezen voor leveranciers die uw materialen overwegend duurzaam en in biologisch afbreekbaar en plaatsbesparend verpakkingsmateriaal leveren. Bij een duurzaam bouwbedrijf hoort ook een verantwoorde omgang met afval. Scheid restafval, gft-afval, kunststof, elektronisch afval, papier en karton van elkaar – gelabelde afvalcontainers helpen u om afval op de juiste manier te scheiden. Meer hierover leest u in ons artikel over het verwerken van bedrijfsafval.

  4. Papiervrij kantoor

    Dankzij digitalisering in de bouw wordt het steeds eenvoudiger om de administratie van uw bedrijf papiervrij en dus milieuvriendelijker te maken. Of het nu gaat om reclame, communicatie met de klant of boekhouding – de meeste administratieve taken kunnen volledig digitaal worden afgewikkeld. Meer en meer bedrijven printen daarom helemaal niets meer uit. Als het onvermijdelijk is om papier te gebruiken, kies dan voor gerecycled, duurzaam papier. En stel dubbelzijdig afdrukken in als standaardinstelling op de printer.

    Het leeuwendeel van de interne en externe communicatie bestaat uit e-mailverkeer. Maar e-mails veroorzaken meer emissies dan de meeste mensen denken. Per e-mail wordt ongeveer 10 gram CO2 verbruikt (7,6 gram voor brieven die binnen Nederland worden verzonden). Omdat het gratis is en minder tijd kost, sturen veel mensen meer e-mails dan noodzakelijk. Het is beter om alle informatie in één mail te versturen. Probeer het sturen van e-mails met slechts één zin of ‘bedankt’ te vermijden.

  5. Mobiliteit

    Als u uw bouwbedrijf duurzamer wilt maken, kunt u eenvoudig beginnen met het wagenpark. Met een elektrische bedrijfsauto gaat u milieuvriendelijk naar elke klus. Bovendien kunt u subsidie krijgen voor de aanschaf of het leasen van een ‘groene’ bedrijfswagen. Als de afstand kort is, er maar een klein klusje hoeft te worden geklaard en er weinig materiaal en gereedschap nodig is, dan kunt u ook de volgende opties overwegen:

    • Geef uw medewerkers kaartjes voor het openbaar vervoer.
    • Bied autodelen aan voor uw medewerkers – er zijn zelfs grote bedrijven die hun eigen carsharing faciliteren.
    • U kunt uw werknemers in plaats van een auto van de zaak ook een fiets van de zaak ter beschikking stellen. Als zij zware goederen moeten vervoeren over kortere afstanden, kan een transportfiets uitkomst bieden.

  6. Milieuvriendelijke kantine en personeelskeuken

    Ook wat betreft de verzorging van het personeel kunt u inzetten op duurzaamheid. U kunt in de personeelskeuken bijvoorbeeld fairtrade koffie, biologische melk of melkalternatieven en regionaal fruit aanbieden. Speciale zuiveringsinstallaties filteren het leidingwater of voegen er desgewenst koolzuurgas aan toe, zodat duur water uit de fles niet meer nodig is. Als het bedrijf een eigen kantine heeft, kunt u overstappen op regionaal en biologisch geproduceerd voedsel. Een andere mogelijkheid is om een vegetarische dag in te voeren of zelfs alle maaltijden vegetarisch of veganistisch te maken.

  7. Zorg voor een efficiënte opslag

    In uw magazijn komt het vooral op een plaatsbesparende, efficiënte opslag aan. Dit betekent echter niet dat u uw hele productie, bedrijfsstructuur en bevoorrading van vandaag op morgen moet veranderen. Elke afzonderlijke stap verbetert de klimaatbalans van uw bedrijf. Denk niettemin aan het grote geheel en wees daarnaast eerlijk over de duurzaamheidsstatus van uw werkwijze. Duurzaam ondernemen in de bouwsector hoeft niet gecompliceerd te zijn. Begin met de kleine dingen, zoals het correct scheiden van afval en bouw de maatregelen langzaamaan uit.

Veel bedrijfsprocessen of bepaalde technieken die dagelijks worden gebruikt, zijn eigenlijk al duurzaam – en vanzelfsprekend. U gebruikt bijvoorbeeld al uitsluitend hout met een FSC-keurmerk of u rijdt in een milieuvriendelijke auto. Draag dit uit en laat uw klanten en partners zien dat u een toekomstgericht, modern en milieuvriendelijk bedrijf runt.

Duurzaam ondernemen in de bouwsector  – de voor- en nadelen

Het invoeren van duurzame processen en voorschriften in een bedrijf is niet altijd makkelijk maar biedt wel veel voordelen – zowel voor uw werknemers als voor het milieu en klimaat. Voer vóór elke geplande procesoptimalisering een kosten-batenanalyse uit om een overzicht te krijgen van de geplande veranderingen. Zo kunt u mogelijke problemen op voorhand identificeren en daar eventueel iets aan doen.

VoordelenNadelen
• Klanten kopen liever van duurzame bedrijven: sterkere klantenbinding
• Potentiële werknemers hechten waarde aan milieu en klimaat: positieve employer branding
• De ecologische voetafdruk van het bedrijf wordt kleiner
• Duurzame bedrijven investeren op lange termijn in zelfbehoud
• Duurzame technologie, zoals groene stroom of zonnepanelen, leidt op den duur tot lagere kosten
• Meer onderzoek en organisatie vereist
• Hogere kosten productie en logistiek
• Geen pure winstoriëntatie, compromis tussen commercie en duurzaamheid
• Niet alle productieprocessen zijn compatibel met duurzaamheidseis
• Klanten en personeel moeten worden overtuigd van belang van duurzaamheid, transparantie is vereist

Bent u overtuigd en wilt u uw installatie- of bouwbedrijf duurzamer maken? Zorg ervoor dat uw duurzaamheidsstrategie compatibel is met de commerciële doelstellingen van uw bedrijf. Een professionele duurzaamheidsmanager kan ervoor zorgen dat de maatregelen grondig worden gepland, goed worden uitgevoerd en streng worden gecontroleerd, vooral als het gaat om ingrijpende veranderingen.

Veelgestelde vragen over duurzaamheid in de bouw

Waarom is duurzaam ondernemen zo belangrijk?

Vooral jongere generaties hechten veel belang aan de bescherming van het milieu en een spaarzaam gebruik van grondstoffen. Duurzaamheid is voor een bouwbedrijf daarom niet alleen van belang uit een ideëel oogpunt, maar ook essentieel om jong talent aan te trekken in het kader van employer branding. Bovendien gaan veel klanten het liefst in zee met bedrijven die duurzaam produceren en een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk hebben.

Welke maatregelen bevorderen duurzaamheid in de bouw?

• Het gebruik van fossiele brandstoffen reduceren
• Groene stroom gebruiken
• Hernieuwbare of recyclebare grondstoffen gebruiken
• Reduceren van verpakkingsafval
• Samenwerken met duurzame serviceaanbieders, producenten en leveranciers
• Elektrisch aangedreven voertuigen inzetten
• Efficiënt gebruik van voertuigen (training in zuinig rijden, enz.)
• Productieproces van nieuwe producten van begin af aan duurzaam vormgeven

Welke voor- en nadelen heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen in de bouw?
Voordelen:

• Klanten kopen liever van duurzame bedrijven: sterkere klantenbinding
• Potentiële werknemers hechten waarde aan milieu en klimaat: positieve employer branding
• De ecologische voetafdruk van het bedrijf wordt kleiner
• Duurzame bedrijven investeren op lange termijn in zelfbehoud
• Duurzame technologie, zoals groene stroom of zonnepanelen, leidt op den duur tot lagere kosten

Nadelen:
• Meer onderzoek en organisatie vereist
• Hogere kosten productie en logistiek
• Geen pure winstoriëntatie, compromis tussen commercie en duurzaamheid
• Niet alle productieprocessen zijn compatibel met duurzaamheidseis
• Klanten en personeel moeten worden overtuigd van belang van duurzaamheid, transparantie is vereist

Bron afbeelding:
© gettyimages.de –
visualspace