Inhoud
Het stroomlijnen van alle deelprocessen binnen de transport- en opslagafdeling kan een wezenlijk verschil maken voor het succes van een onderneming: door de interne stroom van goederen en informatie optimaal te managen bespaart u tijd, hulpmiddelen en uiteindelijk geld. We hebben het hier over intralogistiek, ook wel interne logistiek genoemd. Maar wat is dat precies? Hoe u de intralogistiek optimaal kunt organiseren en over welke middelen u daarbij beschikt, leest u in dit artikel.
Wat is intralogistiek?
Het begrip intralogistiek wordt gebruikt om een zelfstandig deelgebied van een organisatie aan te duiden, los van de logistiek. Volgens de definitie van de VDMA (Duitse federatie voor machine- en installatiebouw) is intralogistiek ‘de organisatie, aansturing, uitvoering en optimalisatie van interne stromen van goederen, materialen en informatie binnen de industrie, handel en openbare instellingen’. Intralogistiek omvat dus alle transport- en opslagprocessen die uitsluitend binnen het bedrijf plaatsvinden.
Er wordt niet alleen gekeken naar het puur technische verloop van afzonderlijke processen. Intralogistiek omvat veeleer de overkoepelende organisatie van processen, evenals informatieoverdracht en -verwerking, die een centrale rol spelen in bijvoorbeeld de digitalisering in de bouw en in productiebedrijven.
Welke onderwerpen vallen onder de intralogistiek? Processen en methodes
Intralogistiek houdt zich enerzijds bezig met de materiaalstromen in het bedrijf en anderzijds met de overdracht en verwerking van alle gerelateerde informatie. Dit heeft betrekking op drie hoofdthema’s:
- Het interne transport van materialen
- Voorraadbeheer
- Magazijnindeling en -beheer
In de praktijk kunnen deze onderwerpen niet duidelijk van elkaar worden gescheiden, omdat ze alle drie invloed hebben op de dagelijkse processen in de productie- en handelsafdelingen. Deze omvatten:
- Inkomende goederen
- Opslag
- Orderpicken
- Voorraadbeheer
- Orderverwerking
- Verpakking
- Uitgaande goederen
Het doel van intralogistiek is om het beheer van al deze processen te centraliseren. Alleen als de afzonderlijke taken optimaal op elkaar zijn afgestemd, kunnen ze naadloos op elkaar aansluiten tijdens de dagelijkse werkzaamheden in het bedrijf.
Werkgebieden binnen de interne logistiek: welke interne transportmiddelen worden er gebruikt?
De verdeling van werkgebieden binnen de intralogistiek is gebaseerd op functionele aspecten. Afhankelijk van de ruimtelijke omstandigheden en de taakverdeling zijn er verschillende interne transportmiddelen nodig.nach räumlichen Voraussetzungen und durchzuführender Tätigkeit sind verschiedene Fahrzeuge erforderlich.
Hieronder staan we stil bij ieder werkgebied binnen de intralogistiek, en laten u zien welke specifieke transportwagens uit het Jungheinrich productassortiment (tussen haakjes) hierbij van pas komen. Dit dient ter illustratie van de verscheidenheid aan interne transportmiddelen die in de intralogistiek worden gebruikt. Houd er rekening mee dat veel van deze transportmiddelen in verschillende werkgebieden en voor verschillende taken worden ingezet.
Omslag
De goederenomslag in het magazijn gebeurt op twee manieren:
- van de vloer (al uitgeladen goederen)
- van het laadplatform/de oprijplaat (bijv. direct uit de vrachtwagen)
Voor de omslag van goederen zijn (elektrische) vorkheftrucks (bijv. Jungheinrich EFG) uitermate geschikt. Ze worden gekenmerkt door hun grote vermogen en hoge efficiëntie. Deze hefvoertuigen zijn ontworpen voor binnen- en buitengebruik.
Transporteren
Voor het transporteren van goederen differentiëren we in deze context tussen verschillende afstanden:
Korte afstanden (bijv. transport tussen twee stellingen)
Om grote ladingen over korte afstanden te vervoeren zijn handpalletwagens (bijv. Jungheinrich AM) geschikt. Deze kunnen zonder speciale training worden gebruikt. Ook worden voor korte afstanden vaak elektrische palletwagens (bijv. Jungheinrich EJE of Ameise PTE) gebruikt.
Middellange afstanden (bijvoorbeeld tussen verschillende afdelingen binnen het magazijn)
Voor middellange afstanden worden onder andere de volgende hefvoertuigen gebruikt:
Elektrische palletwagens (bijv. Jungheinrich EJE). Bij deze hefvoertuigen kunt u alle functies besturen via de disselkop. De rij-, hef- en daalfuncties zijn elektrisch.
Stapelaars met tweevoudige hefmast (bijv. Jungheinrich EJD). Deze hefvoertuigen kunnen twee pallets tegelijk verplaatsen en zijn geschikt voor het vervoer van kwetsbare en niet-stapelbare goederen.
Lange afstanden (bijv. tussen opslaghallen)
Voor langere afstanden worden de volgende vervoersmiddelen gebruikt:
Elektrische palletwagens met staplatform (bijv. Jungheinrich ERE). Deze wagens hebben een platform waarop de bestuurder kan staan bij het rijden.
Elektrische palletwagens met zijlingse zitplaats (bijv. Jungheinrich ESE): de bestuurder zit op de palletwagen, dwars ten opzichte van de rijrichting.
Elektrotrekkers (bijv. Jungheinrich EZS). Elektrotrekkers kunnen gecombineerd worden met verschillende soorten aanhangers voor binnen- en buitenruimtes.
Stapelen
Afhankelijk van de ruimtelijke omstandigheden in het magazijn en tot welke hoogte u goederen en waren moet stapelen, komen er verschillende soorten stapelaars in aanmerking.
Elektrische stapelaars
(bijv. Jungheinrich EJC)
· Maximale hefhoogte van 6 meter
· Deze hefvoertuigen kunnen ook door onervaren personen worden bestuurd
· De hef- en daalfunctie worden bediend via de disselkop
Elektrische stapelaars met staplatform (bij. Jungheinrich ERC)
· Maximale hefhoogte van 6 meter
· Bijzonder wendbaar en snel
· Een beschermend dak biedt extra veiligheid voor de bestuurder
· Het staplatform is vast of inklapbaar
Heftrucks (elektrisch/verbrandingsmotor) met vier luchtbanden
(bijv. Jungheinrich EFG)
· Maximale hefhoogte van 7,5 meter
· Draagvermogen tot 5 ton
· Geschikt voor verschillende toepassingen
Smalle gangen trucks met frontale zitplaats
(bijv. Jungheinrich EFX)
· Maximale hefhoogte van 7,5 meter
· Bijzonder geschikt voor gebruik in smalle gangen
· Door het hefmechanisme aan de zijkant heeft de bestuurder beter zicht op de lading
Smalle gangen trucks voor hoge stellingen
(bijv. Jungheinrich EKX)
· Maximale hefhoogte van 18 meter
· Voor gebruik in smalle gangen
· Telescopische laadvorken of zwenkende laadvorken
Elektrische smalle gangen trucks met dwarse zitplaats
(bijv. Jungheinrich ETX)
· Voor gebruik in smalle gangen
· Maximale hefhoogte van 13 meter
· Telescopische laadvorken of zwenkende laadvorken
Reachtrucks
(bijv. Jungheinrich ETV)
· Maximale hefhoogte van 10,7 meter
· Dankzij de hefmast wordt er aanzienlijke ruimtewinst behaald
· Maximaal draagvermogen van 1.600 kg
De hier vermelde technische specificaties hebben betrekking op de desbetreffende hefvoertuigen van Jungheinrich. De eigenschappen van soortgelijke voertuigen van andere fabrikanten kunnen afwijken.
Orderpicken
Voor het werk op lage hefhoogtes zijn horizontale orderpicktrucks met dubbele laadvorken (bijv. Jungheinrich EJC) bijzonder geschikt; ze maken het mogelijk om ergonomisch op hoogte te werken. Afhankelijk van het product en de uitrusting die u kiest, kunnen deze hefvoertuigen ook half- of zelfs volautomatisch worden aangedreven.
Het verticaal orderpicken van goederen doet u met smalle gangen trucks (bijv. Jungheinrich EKX), waarmee u een hoogte van maximaal 18 meter kunt bereiken. Hiermee kunt u in zowel smalle als brede gangen werken.
Procesoptimalisatie in de intralogistiek
Intralogistiek management omvat de planning, controle, afhandeling en bewaking van alle relevante intralogistieke processen. Het doel is om maatregelen te nemen die de efficiëntie verhogen, voor een soepele interactie tussen de afzonderlijke werkgebieden zorgen en zo de kosten op de lange termijn verlagen. Twee aspecten zijn hierbij belangrijk:
- Gebruik van technische hulpmiddelen voor het vervoeren, stapelen en heffen van goederen
- Automatisering en digitale aansturing van uniforme, zich regelmatig herhalende processen
De twee zijn nauw met elkaar verbonden, omdat de modernste transporttechnologie het mogelijk maakt dat veel intralogistieke processen geautomatiseerd en digitaal aangestuurd worden – van orderpicken en verpakken tot het nabestellen van grondstoffen. U kunt hiervoor verschillende intralogistieke systemen gebruiken. Deze omvatten:
- Transportsystemen: zelfrijdende, geautomatiseerde transportvoertuigen
- Transportbandtechnologie: geautomatiseerde transportbanden, rollenbanen etc. voor pallets en containers
- Opslagtechnologie: geautomatiseerde palletmagazijnen, magazijnen voor kleine onderdelen of dynamische opslag – afhankelijk van de opslagstrategie die wordt gekozen voor het voorraadbeheer
- Stellingsystemen: mobiele palletstellingen, shuttle-compact-opslagsystemen
- Software en IT voor het verbinden en beheren van alle deelgebieden: warehouse management systeem (WMS), digitaal beheer van materiaalstromen, software voor vlootbeheer
Automatisering van de intralogistiek
Bij geautomatiseerde intralogistiek worden de afzonderlijke taken niet langer handmatig door werknemers uitgevoerd, maar door computergestuurde transportbandtechnologie, machines en robots. De interne logistiek kan gedeeltelijk of volledig geautomatiseerd zijn:
Bij gedeeltelijke automatisering worden de taken afzonderlijk geprogrammeerd en aangestuurd. In dit geval worden er werknemers ingezet om de verschillende werkgebieden met elkaar te coördineren en de vereiste machines op te starten of naar de plaats van gebruik te brengen.
In een volledig geautomatiseerd intralogistiek systeem zijn alle deeltaken met elkaar verbonden in één netwerk en ingebed in een centrale Enterprise Resource Planning (ERP). Het ERP bestuurt het gehele intralogistieke systeem en alle processen zijn volledig computergestuurd.
Wanneer kan automatisering voordelig zijn voor u?
Om te beslissen of en in welke mate het zinvol is om de intralogistiek in uw bedrijf te automatiseren, moet u eerst een overzicht krijgen van de huidige intralogistieke processen. Analyseer vervolgens op welke punten automatisering zinvol kunnen zijn, bijvoorbeeld omdat het de capaciteit zou verhogen of de goederenstroom zou versnellen.
Als uit de analyse blijkt dat de efficiëntie aanzienlijk kan worden verhoogd en uw bedrijf aan de bovengenoemde eisen voldoet, kan het automatiseren van de intralogistiek in uw bedrijf de volgende voordelen bieden ten opzichte van handmatig beheer:
- Centrale, efficiënte aansturing van alle opslagprocessen
- Optimaal gebruik maken van de beschikbare ruimte in uw magazijn
- Lagere bedrijfskosten, omdat de personeelskosten hetzelfde kunnen blijven terwijl de goederenstroom groeit
- Hogere productiviteit en kortere verwerktijden van bestellingen
- De veiligheid in het magazijn neemt toe, omdat potentieel gevaarlijke werkzaamheden compleet door machines worden uitgevoerd
- Lagere kans op fouten dankzij computergestuurde kwaliteitscontroles
- Verbeterde klanttevredenheid door geautomatiseerde bestellingen en kortere levertijden
De automatisering van verschillende intralogistieke werkgebieden
Afhankelijk van het werkgebied dat u wilt automatiseren, hebt u verschillende opties. Als u uw magazijn niet volledig wilt of kunt automatiseren, concentreer u dan eerst op de punten waar de behoefte aan optimalisatie het grootst is en kies daar voor afzonderlijke technologieën voor een gedeeltelijke automatisering. Hieronder vindt u voorbeelden van verschillende intralogistieke gebieden.
Orderpicking
Het orderpicken van goederen of grondstoffen uit magazijnstellingen kunt u uitvoeren met een orderpicksysteem. Dat bestaat uit een verticaal en horizontaal schuivende slede, die zich over een frame met rails beweegt langs de magazijnstelling. Het voordeel van een orderpicksysteem is dat de gang tussen de stellingen nog maar 1,5 m breed hoeft te zijn en de stellingen tot 40 m hoog kunnen zijn. Op die manier kunt u het oppervlak van uw magazijn optimaal benutten.
Er zijn zowel orderpicksystemen voor compacte stukgoederen als voor magazijnbakken die worden gebruikt in een geautomatiseerd magazijn voor kleine onderdelen (miniload). In het geval van een palletstelling wordt deze taak uitgevoerd door een shuttle, die overigens alleen zijdelings beweegt. Voor het inruimen van de stellingen moet de palletshuttle eerst met een stapelaar of materiaalheffer naar het juiste niveau worden gebracht, zodat de shuttle de pallets op de juiste plaats kan in- en uitslaan. Het gaat dus om een halfautomatisch systeem, dat veel tijd en energie bespaart en een bijzonder compacte opslag mogelijk maakt.
Transporttechniek
Voor het verplaatsen van goederen binnen het magazijn kunt u palletwagens, stapelaars, heftrucks en elektrotrekkers gebruiken. Wat de juiste keus is voor uw bedrijf, is afhankelijk van de soort en het gewicht van de goederen, evenals de afstanden en de ruimtelijke omstandigheden in de opslaghal.
- Lopende banden en rollenbanen: dit zijn transportbanden die bewegen met behulp van wielen of rollen. Ze zijn bijzonder geschikt voor het verplaatsen van verpakkingseenheden van uiteenlopende formaten.
- Pallettransportsystemen: deze zijn speciaal voor de afmetingen van europallets gemaakt en zijn ook geschikt voor grotere ladingen.
- Transportsystemen op rails: hierbij worden transportsledes gebruikt die ofwel hangend worden voortbewogen of over rails op de vloer rijden. Hangende systemen zijn bedoeld voor het snel verplaatsen van lichte goederen (ook door bochten), terwijl vloersystemen geschikter zijn voor zwaardere ladingen.
- Shuttlesystemen: met shuttles kunnen goederen alleen over rechte trajecten worden verplaatst, maar wel veel sneller dan met lopende banden. Daarom is deze optie geschikt voor lange, rechte opslag- en productiehallen.
Kwaliteitscontrole
Automatische controlepunten zijn uitgerust met camera’s en sensoren, die de status van de producten aflezen. Deze data worden vergeleken met een digitaal voorbeeldmodel en op basis daarvan wordt het product in kwestie uitgesorteerd of, als alles in orde is, verder naar het verpakkingsstation gebracht.
Dergelijke controlepunten kunt u op ieder willekeurig punt in het automatische opslagsysteem integreren. Aangezien u zelf bepaalt waarop er wordt gecontroleerd, kunt u behalve de kwaliteit van de producten bijvoorbeeld ook controleren of de verpakking aan alle eisen voldoet.
Verpakking
De correcte en veilige verpakking van goederen is een essentieel onderdeel van de bedrijfslogistiek. Als het om verpakking gaat, heeft u ook meerdere mogelijkheden voor het automatiseren van de processen in uw magazijn. U kunt hiermee de hoeveelheid fouten die er wordt gemaakt drastisch beperken.
- Pallets in- en uitslaan: voor het bij elkaar zoeken van de juiste artikelen voor een bestelling, die vervolgens samen worden verpakt en verzonden, kunt u een palletiseermachine gebruiken. In sommige gevallen moeten de waren ook van de ene naar de andere pallet worden overgeslagen. In dat geval kunt u palletkantelaars inzetten.
- Beschermende vulmaterialen: wanneer de transportgoederen moeten worden beschermd tegen bijvoorbeeld stoten of schade door heen en weer schudden, kunt u speciale machines gebruiken die geschikt vulmateriaal in de verpakking stoppen, bijvoorbeeld schuimstof, papier of in sommige gevallen lucht.
- Het gereedmaken van transportladingen: het dichtmaken van transportdozen, het vastbinden van verpakkingseenheden op pallets, of het sealen van de pallets – al deze taken kunnen geheel automatisch worden uitgevoerd.
Organisatie
Met behulp van administratieve software kunt u alle machines en apparaten in het opslagsysteem met elkaar verbinden tot een netwerk, en dit zo aansturen dat alle punten in het netwerk informatie met elkaar uitwisselen en daar tegelijkertijd op reageren. U kunt deze software ook gebruiken voor het organiseren en uitvoeren van alle administratieve taken binnen uw opslagbeheer:
- Het bepalen van de gunstigste opslagplaatsen en transportwegen
- Het identificeren en tracken van artikelen
- Controle van voorraden en het nabestellen van grondstoffen
- Personeelsplanning en het verdelen van taken
In welke gevallen is automatisering van de intralogistiek zinvol?
Om de volledige intralogistiek of afzonderlijke processen te automatiseren moet u soms flink investeren, afhankelijk van de omvang van uw bedrijf en de innovaties die u van plan bent door te voeren. Zo’n investering is alleen de moeite waard als u een groot magazijn hebt en de doorstroom van waren en grondstoffen hoog genoeg is. Het is bovendien een voordeel wanneer het magazijn constant wordt beheerd (het liefst 24 uur per dag) en de bedrijvigheid in uw magazijn niet aan sterke, bijvoorbeeld seizoensgebonden, fluctuaties onderhevig is. Deze omstandigheden komen het meest voor in de e-commerce en bij leveranciers voor de auto- en machinebouwsector.
Veelgestelde vragen over intralogistiek
Volgens de definitie van de VDMA (Duitse federatie voor machine- en installatiebouw) is intralogistiek ‘de organisatie, aansturing, uitvoering en optimalisatie van interne stromen van goederen, materialen en informatie binnen de industrie, handel en openbare instellingen’. Intralogistiek omvat dus alle transport- en opslagprocessen die uitsluitend binnen het bedrijf plaatsvinden. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar het puur technische verloop van afzonderlijke processen, maar ook getracht om een overkoepelende organisatie van processen te bereiken, evenals informatieoverdracht en -verwerking.
In een geautomatiseerd bedrijf worden de afzonderlijke intralogistieke taken niet handmatig door werknemers uitgevoerd, maar door computergestuurde transportbandtechnologie, machines en robots.
De intralogistiek van een bedrijf kan gedeeltelijk geautomatiseerd zijn, d.w.z. de deeltaken worden afzonderlijk geprogrammeerd en aangestuurd. Een volledig geautomatiseerde intralogistiek is ook mogelijk: in dat geval zijn alle processen ingebed in het warehouse management systeem (WMS) en wordt de gehele intralogistiek centraal beheerd.
Als u de volledige intralogistiek of afzonderlijke processen wilt automatiseren, moet u rekening houden met een aanzienlijke financiële investering, vooral bij vergaande automatiseringsmaatregelen. Zo’n investering is alleen zinvol als u een groot magazijn hebt met een hoge doorstroom van waren en grondstoffen. Daarbij is het een voordeel als het magazijn constant wordt beheerd (het liefst 24 uur per dag) en de bedrijvigheid in het magazijn niet onderhevig is aan grote, voorspelbare schommelingen, bijvoorbeeld met het veranderen van de seizoenen.
Vergeleken met een handmatig bediend magazijn, heeft een geautomatiseerde intralogistiek de volgende voordelen:
• Centrale, efficiënte aansturing van alle logistieke processen in het magazijn
• Optimale benutting van de grootte van uw magazijn
• Voordeligere bedrijfskosten, omdat de personeelskosten niet parallel stijgen met de toename van de goederenstroom
• De productiviteit stijgt en bestellingen worden sneller verwerkt
• Veiligere arbeidsomstandigheden voor medewerkers, omdat potentieel gevaarlijk werk kan worden overgenomen door machines
• Minder fouten bij het orderpicken van goederen dankzij computergestuurde kwaliteitscontrole
• Verhoogde klanttevredenheid dankzij geautomatiseerde verwerking van bestellingen en kortere levertijden
Bron afbeelding:
© Jungheinrich AG