Inhoud
Distributie is een centraal onderdeel van elk productie- en verzendbedrijf. Het omvat alles wat er gebeurt met een product vanaf het moment dat het uit de productie komt tot het moment dat de klant het ontvangt. Hieronder vallen niet alleen materiële, maar ook organisatorische en administratieve processen. Een goede distributieketen is van enorm belang voor het commerciële succes van een bedrijf. In dit artikel presenteren we de centrale doelstellingen en taken van distributie en leggen we uit hoe de deelgebieden ervan zo efficiënt mogelijk kunnen worden georganiseerd.
Wat is distributie en waarom is het zo belangrijk?
Volgens de definitie is distributie een tak van de logistiek die zich uitsluitend bezighoudt met het verdelen van goederen na de productie. Distributie omvat alle stappen die goederen doorlopen totdat ze de klant bereiken – van opslag en orderpicken tot verpakking, verzending en levering.
Als schakel tussen de productie en de verkoop van goederen is distributie van groot belang. Als alle processen optimaal georganiseerd zijn, zijn de goederen van een bedrijf snel en in voldoende hoeveelheden verkrijgbaar voor de klanten. Dit heeft invloed op:
- Het concurrentievermogen: eventuele concurrentievoordelen door betrouwbaarheid en snelle, betaalbare bezorging
- De winstgevendheid: geoptimaliseerde verzending en verlaging van de kosten, bijv. doordat het voorraadbeheer dynamisch reageert op de vraag.
- De klanttevredenheid: transparantie en betrouwbaarheid verhogen de loyaliteit van uw klanten
Het regelmatig analyseren van alle distributieprocessen is een belangrijk instrument voor supply chain managers. Zo kunnen ze de stappen identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en waar ze kunnen beginnen bij het optimaliseren van de distributie.
Welke doelstellingen heeft distributie?
Voordat we het kunnen hebben over maatregelen voor optimalisatie, rijst de vraag welke effecten er überhaupt te verwachten zijn. Dit wordt duidelijker als we de doelstellingen van distributie nader bekijken:
- De afnemer kan erop vertrouwen dat de goederen in de vereiste kwaliteit en hoeveelheid beschikbaar zijn
- Lage opslag- en transportkosten voor bedrijf en klanten
- Positieve invloed op de retailstrategie door inspraak op productplaatsing en marketing
Hier wordt meteen de fundamentele uitdaging van de distributie duidelijk: sommige doelstellingen lijken elkaar tegen te spreken. De goederen moeten bijvoorbeeld altijd in de gewenste kwaliteit en hoeveelheid beschikbaar zijn, terwijl de voorraadniveaus niet te hoog mogen worden om hoge voorraadkosten te vermijden. En als de bestellingen zo snel mogelijk verwerkt en geleverd moeten worden, is dat moeilijk te verenigen met lage verzendkosten en milieudoelstellingen. Daarom is het belangrijk om compromissen te vinden die rekening houden met zowel het bedrijf zelf als zijn klanten. Alleen zo kunt u een levensvatbare, klantvriendelijke en duurzame distributieketen opzetten.
Taken en processen van de distributie
Om de hierboven gedefinieerde doelen te bereiken, moet een aantal processen in de praktijk worden gepland, beheerd en geoptimaliseerd. Deze kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën:
- Strategische taken
- Tactische taken
- Operationele taken
Terwijl strategische overwegingen voornamelijk een rol spelen in de planningsfase en slechts af en toe hoeven te worden herzien, hebben tactische en operationele overwegingen veelal betrekking op de dagelijkse bedrijfsprocessen.schen und operativen Überlegungen vor allem die täglichen Betriebsabläufe.
Deelgebieden van de distributie | Uitleg | Voorbeelden |
---|---|---|
Strategisch | Het bepalen en beoordelen van alle opslagprocessen | • Locatiekeuze • Magazijnindeling • Administratie • Marketingstrategie |
Tactisch | Het bepalen en beoordelen van het transportbeleid | • Type en aantal transportmiddelen • Transportroutes • Minimale bestelhoeveelheid • Uitbesteding aan externe dienstverleners |
Operationeel | Organisatie van het fulfilment in de dagelijkse bedrijfsactiviteiten | • Verwerking van bestellingen • Routeplanning • Tijdstip van bezorging bepalen • Klantenservice • Orderpicken • Verpakking en verzending |
Operationele taken en processen in detail
In de praktijk hebben de drie bovengenoemde deelgebieden van de distributie allemaal invloed op de dagelijkse bedrijfsactiviteiten. Daarom geven we ze hier nog wat uitgebreider weer:

Het fulfilment omvat alle stappen van het aanvaarden van een bestelling tot de facturering. Met name bij de administratieve taken bestaat een groot potentieel voor automatisering, aangezien het ontvangen en doorgeven van bestellingen, facturering enz. overgenomen kan worden door software. Dit verlaagt niet alleen de personeelskosten en foutenpercentages, maar versnelt ook de orderverwerking zelf.
Op het gebied van voorraadbeheer kan er winst worden geboekt door het strategisch gebruik van verschillende magazijntypes en -strategieën, evenals verschillende methoden en technologieën voor het orderpicken. Daarnaast kunnen details, zoals de keuze van de verpakking, ook van strategisch belang zijn voor de marketing en/of duurzaamheidsdoelstellingen van een bedrijf.
Tenslotte is de keuze voor transportmiddelen en -routes cruciaal voor het optimaliseren van transportritten en levertijden. Belangrijke criteria voor de keuze zijn de bestelhoeveelheden en de afstanden tussen het magazijn en de klant. Terwijl luchtvracht lange afstanden in de kortst mogelijke tijd kan afleggen, is het vervoer per spoor veiliger, milieuvriendelijker en bovendien geschikt voor grote hoeveelheden goederen. In termen van flexibiliteit en infrastructuur is vervoer per vrachtwagen echter nog steeds onverslaanbaar. Om de meest efficiënte en klantvriendelijke oplossing voor het transportbeleid van een bedrijf te vinden, is het belangrijk om de relevante kengetallen regelmatig onder de loep te nemen.
Een praktijkvoorbeeld uit een online shop voor magazijnproducten
- Orderverwerking:
Een klant bestelt een beschermbeugel via de online shop.
Het systeem controleert de beschikbaarheid in het magazijn en bevestigt de bestelling.
De betalingsverwerking wordt gestart.
De bestelling wordt naar het magazijn doorgestuurd. - Voorraadbeheer:
• De beschermbeugel bevindt zich in het centrale magazijn, dat georganiseerd is volgens het principe van ‘chaotic warehousing’.
• Het warehouse management systeem (WMS) bepaalt de exacte opslaglocatie. - Orderpicken:
• Een orderpicker ontvangt de order op een mobiele dataterminal.
• De orderpicker gaat naar de opslaglocatie en haalt de beschermbeugel uit de stelling.
• De beugel wordt in een verzamelbak geplaatst en naar de verpakkingsafdeling gebracht. - Verpakking:
• De beschermbeugel wordt zorgvuldig ingepakt en in een kartonnen doos geplaatst.
• De doos wordt dichtgemaakt en voorzien van een verzendetiket. - Transport:
• Een koerier haalt de beschermbeugel samen met andere pakketten op uit het magazijn.
• De pakketten worden per vrachtwagen naar het dichtstbijzijnde pakketcentrum vervoerd.
• Van daaruit wordt het pakket met de beschermbeugel doorgestuurd en uiteindelijk bij de klant afgeleverd.
Welke distributiemethodes zijn er?
Een van de fundamentele beslissingen bij het opzetten van een distributieketen is of het bedrijf zijn producten zelf verkoopt en zelf in contact staat met zijn klanten of dat er verdere stadia zoals groothandel en detailhandel tussen komen. Op basis hiervan wordt distributie ingedeeld in directe en indirecte distributiekanalen.
Directe distributie is de moeite waard voor de verkoop van (duurdere) speciale producten met een beheersbaar aantal potentiële afnemers. Het bedrijf staat direct in contact met de klant. Dit heeft grote voordelen: naast een sterke klantenbinding kan het ook zorgen voor lagere verkoopprijzen en een betrouwbaardere kwaliteit.
Indirecte distributie wordt onderverdeeld in drie soorten, afhankelijk van het aantal tussenstappen:
- Single-channel distributie: hier vindt de verkoop uitsluitend plaats via een externe handelaar, meestal een online winkel die onafhankelijk is van het bedrijf.
- Two-channel distributie: de producten zijn zowel in de groothandel als in de detailhandel verkrijgbaar en worden zo toegankelijk gemaakt voor verschillende klantengroepen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor veel huishoudelijke elektrische apparaten.
- Multi-channel distributie: bij deze methode zijn er meer dan twee verkoopniveaus. Dit kunnen de eigen filialen van het bedrijf zijn, warenhuizen, online postorderbedrijven of zelfs sociale media.
Hoe komt het product bij de klant? Distributiekanalen in de logistiek
Nauw verbonden met de keuze voor een bepaalde distributiemethode is het kiezen van specifieke distributiekanalen. In het onderstaande overzicht ziet u via welke distributiekanalen de producten van een bedrijf aan potentiële klanten kunnen worden aangeboden, een aantal hiervan zijn reeds bij multi-channel distributie genoemd:
Distributiekanaal | Eigenschappen |
---|---|
Online winkel | Eigen online winkel of online marktplaatsen voor de verkoop van bekende of eenvoudige alledaagse artikelen |
Directe verkoop | In-house winkel of magazijnverkoop voor producten waarover de klant aanzienlijk moet worden geadviseerd, voor een beperkte klandizie |
Online postorderbedrijf | Distributiebedrijven met eigen opslag- en marketingfaciliteiten |
Groothandel | Verkoop van producten in grote hoeveelheden |
Detailhandel | Ideaal voor producten in het lage tot middelhoge prijssegment die een zo breed mogelijk klantenbestand moeten bereiken |
Vakhandel | Winkels met goed opgeleid gespecialiseerd personeel voor technisch geavanceerde producten waarover de klant aanzienlijk moet worden geadviseerd |
Vertegenwoordiger | Zinvol als een bedrijf de verkoop hoopt te verhogen door middel van productpresentaties of -demonstraties |
Succesfactoren in de distributie
Als de distributie van een bedrijf efficiënt gepland en beheerd wordt, heeft dit een positief effect op de klanttevredenheid, merkwaarde en het concurrentievermogen. Zo kunt u uw verkoopcijfers een boost geven en tegelijkertijd de kosten van de distributieprocessen verlagen. Maar wat is de beste manier om dit te analyseren? De volgende kengetallen bieden belangrijke aanknopingspunten:
- Betrouwbaarheid van leveringen
- Naleving van afgesproken bezorgtijden
- Percentage transportschade
- Vullingsgraad van transportvoertuigen
Deze ‘key performance indicators’ (KPI’s) kunnen met de volgende formules worden bepaald. Definieer hiervoor eerst een tijdseenheid (bijv. maand, kwartaal of jaar). Zorg ervoor dat u in de toekomst dezelfde tijdseenheid aanhoudt, zodat de cijfers met elkaar kunnen worden vergeleken.




Zodra u de afzonderlijke berekeningen hebt uitgevoerd, hebt u inzicht verkregen in deze belangrijke KPI’s. Eventueel kunt u deze nu vergelijken met resultaten uit het verleden of het sectorgemiddelde om te zien waar er behoefte is aan verbetering.
Hoe kunt u de distributie van uw bedrijf optimaliseren?
Als u merkt dat de resultaten over een langere periode verslechteren of onder het sectorgemiddelde liggen, moet u de oorzaken onderzoeken en maatregelen nemen. Het is onmogelijk om op dit punt specifieke instructies te geven, aangezien de oorzaken erg uiteenlopen en verschillen van bedrijf tot bedrijf. Over het algemeen kunt u controleren of de volgende maatregelen een optie zijn:
- Procesoptimalisatie
- Hogere mate van automatisering
- Ondersteuning door moderne technologieën en software (bijv. managementsystemen voor magazijn en transport)
- Extra kwalificatie en bijscholing van personeel
- Optimaliseren van de samenwerking met externe handelaren, logistieke dienstverleners en andere partners
- Gebruik en regelmatige evaluatie van ‘big data’
- Implementeren van duurzame logistieke maatregelen
Trends en uitdagingen in de distributie
Online retail en toenemende automatisering hebben vandaag de dag een toenemende impact op de distributie. Het feit dat de kwaliteit van goederen, prijzen en levertijden voor klanten in online winkels gemakkelijk te vergelijken zijn, heeft tot meer concurrentie geleid. De optie om goederen nog dezelfde dag te laten bezorgen (same day delivery) of om ze meteen na bestelling af te halen in een winkel (click & collect) is bijna standaard geworden en stelt bedrijven voor grote uitdagingen, bijvoorbeeld als het gaat om orderpicken en logistiek. De bestelde goederen moeten immers zo snel mogelijk ter plaatse en klaar voor verzending zijn.
Tegelijkertijd besteden consumenten steeds meer aandacht aan duurzaamheid en geven ze de voorkeur aan bedrijven die hun logistiek zo milieuvriendelijk en CO₂-neutraal mogelijk vormgeven.
Het is belangrijk voor het succes van een bedrijf om in dit kader de gulden middenweg te vinden. Een optie is om klimaatneutrale distributiecentra op te zetten op strategisch belangrijke locaties. Op deze manier kunnen de transportroutes kort blijven en kan een hoge vullingsgraad van transportvoertuigen worden bereikt, wat een positief effect heeft op de levertijden en de milieu-impact van het transport. Natuurlijk zijn er tal van andere opties, bijvoorbeeld:
- Gebruik van e-mobiliteit
- Milieuvriendelijke verpakking
- Duurzamere verwerking van retourzendingen
- Duurzamere recyclingprocessen
Uiteindelijk hangt de perfecte oplossing af van de specifieke omstandigheden in uw bedrijf. Essentieel zijn in ieder geval de automatisering van magazijn- en verzendprocessen en de digitalisering en voortdurende analyse van alle belangrijke data.alisierung und fortlaufende Analyse aller entscheidenden Daten als Grundlage unverzichtbar, um eine konkurrenzfähige Distributionslogistik aufzubauen.
Veelgestelde vragen over distributie
Distributie omvat alle logistieke processen die nodig zijn om voltooide producten ‘aan de man te brengen’. Naast het opslaan en ophalen van goederen omvat dit ook het verzamelen en verpakken van bestellingen en de verzending naar afnemers zoals detailhandelaren of eindgebruikers.
De centrale opgave van distributie is om de bestelde goederen zo snel mogelijk in de gewenste hoeveelheid beschikbaar te stellen.
Om het distributieproces duurzamer te maken, moet een evenwicht worden gevonden tussen kostenoptimalisatie en milieubescherming. In de praktijk betekent dit dat de transportmiddelen, transportroutes, verpakking en opslag zo moeten worden gekozen dat ze niet schadelijk zijn voor het milieu, maar toch winstgevend zijn voor het bedrijf.
Hoeveel succes een distributieketen heeft, is sterk afhankelijk van de omstandigheden in een bedrijf. De belangrijkste factoren zijn:
• Verkoopcijfers
• Opslagcapaciteit
• Veelzijdigheid van het assortiment
• Transportroutes
• Aantal verkoopniveaus (groothandelaren, detailhandelaren, vertegenwoordigers enz.)
Bron afbeelding:
© Jungheinrich AG