Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
Lesezeit: 5 Minuten

Wilt u lange opslagtijden vermijden en de distributieprocessen in uw bedrijf stroomlijnen? Dan kan cross-docking de ideale methode voor u zijn. Als het optimaal georganiseerd is, kunt u levertijden versnellen en opslagkosten besparen. In dit artikel leest u aan welke eisen moet worden voldaan en wat de voor- en nadelen van cross-docking zijn.

Wat is cross-docking? Definitie en eigenschappen

Cross-docking, dat ook wel wordt afgekort tot X-docking, is een logistieke methode waarbij de goederen rechtstreeks vanuit de productie of een postorderbedrijf bij de klant worden afgeleverd, zonder tussentijdse opslag. Dit betekent niet alleen dat u minder opslagruimte nodig hebt, maar het maakt ook alle stappen overbodig die gewoonlijk nodig zijn voor het opslaan en verzenden van goederen.

De term ‘cross’ of ‘X’ verwijst naar het punt in de logistieke keten waar de overslag van geleverde goederen en de verzending naar verwerkingsbedrijven of verkooppunten plaatsvindt. Per definitie is een cross-docking terminal dus een contactpunt van minstens twee bedrijven: de leverancier en de afnemer. De onderscheidende factor is dat het puur een overslagterminal is en geen magazijn. Het wordt daarom ook wel een distributiecentrum zonder voorraad genoemd: de goederen die worden geleverd zijn vooraf ‘gepickt’ en kunnen direct worden verzonden. De focus ligt op snelle verwerkingstijden en een geoptimaliseerde distributieketen.

In de praktijk zijn pure cross-docking terminals zeldzaam; veel vaker zien we gemengde vormen van cross-docking en traditionele opslagstrategieën. Dit komt doordat de meeste bedrijven meerdere distributiemethodes gebruiken om flexibel te kunnen reageren op marktontwikkelingen en spoedbestellingen van klanten. Vaak worden delen van een centraal magazijn of distributiecentrum gebruikt als cross-docking terminal.

Wat betekent cross-docking precies voor de organisatie van een bedrijf? Mits het optimaal wordt geïntegreerd in de intralogistiek van zowel de leverancier als de afnemer, kunt u met cross-docking het hele logistieke proces efficiënter organiseren, omdat de distributieketen niet wordt onderbroken door de opslag van goederen. Op deze manier kunt u de vereiste voorraadniveaus, doorlooptijden van goederen, opslagkosten en levertijden aanzienlijk reduceren.

Cross-docking kan echter alleen worden geoptimaliseerd als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • Vraag en aanbod zijn verregaand gesynchroniseerd
  • Optimaal beheer van voorraden en bestellingen
  • Het gebruik van een warehouse management systeem (WMS) is vereist om een optimale informatiestroom te garanderen, bij voorkeur in realtime
  • Een hoge mate van automatisering van de bestel- en verzendprocessen en het orderpicken van goederen

Vormen van cross-docking

Er zijn meerdere manieren om cross-docking in de praktijk te benaderen. Ze verschillen in de vraag of de goederen ongewijzigd van het productiebedrijf naar de klant worden geleverd of dat ze in tussenstappen opnieuw worden geassembleerd of verpakt.

Cross-docking in één fase

De goederen worden door de leverancier verzameld op basis van de ontvangen bestelling en ongewijzigd geleverd. Bij de cross-docking terminal worden de goederen alleen ontvangen en meteen doorgestuurd naar de klant.

Cross-docking in twee fases

Bij deze variant wordt de bestelling in de cross-docking terminal opnieuw gepickt en aangepast aan de eisen van de klant. De goederen worden aangepast, voordat ze naar hun bestemming worden vervoerd, bijvoorbeeld door kleine artikelen te palletiseren of door kitting, het samenstellen van kant-en-klare producteenheden.

Cross-docking in meerdere fases

Net als bij cross-docking in twee fases worden de geleverde eenheden aangepast. Naast het opnieuw orderpicken vinden er echter verschillende (soms complexe) processen plaats, zoals voormontage, vullen, etiketteren of verpakken. Er kunnen eventueel ook goederen uit een traditioneel magazijn aan de bestellingen worden toegevoegd.

Overzicht dat laat zien welke soorten cross-docking er in de praktijk zijn

Terwijl een- en tweefasige cross-docking alleen bestaan uit het doorsturen of minimaal aanpassen van zendingen, is cross-docking in meerdere fases complexer. Het biedt echter veel meer mogelijkheden om op individuele orders te reageren en maatwerk te leveren aan de klant.

Cross-docking: voor- en nadelen in één oogopslag

Zoals elke methode heeft cross-docking niet alleen voordelen, maar ook nadelen. Tegenover het grote potentieel voor snel, geoptimaliseerd supply chain management staan de aanvankelijk hoge investeringen en aanzienlijke organisatorische inspanning. Elk bedrijf moet zorgvuldig analyseren of de baten van cross-docking op de lange termijn opwegen tegen de implementatiekosten.

Voordelen van cross-dockingNadelen van cross-docking
• Korte verwerkingstijden• Meer organisatorische inspanning vereist, aangezien foutloze informatie-uitwisseling vereist is tussen alle bedrijven in de distributieketen
• Snelle, punctuele leveringen• Investeringen in automatisering en opslag
• Geringe voorraden: u bespaart opslagruimte, heeft minder opslagkosten en hoeft minder kapitaal in de voorraad te steken• Software vereist die bestellingen in realtime beheert

Cross-docking in vijf stappen

Nu u een overzicht hebt gekregen van de kenmerken en de voor- en nadelen van cross-docking, is de vraag hoe de verschillende stappen er in de praktijk uitzien. De werkzaamheden in een cross-docking terminal kunnen worden onderverdeeld in vier of vijf fases:

  1. Voorbereiding van het artikel door de producent of leverancier

    Zodra er een bestelling binnenkomt, worden de desbetreffende goederen direct uit de productie of goederenontvangst door een leverancier verzameld en naar de cross-docking terminal gestuurd.

  2. Ontvangst van het artikel in de cross-docking terminal

    De artikelen komen aan bij de cross-docking terminal en worden gecontroleerd op volledigheid aan de hand van de ontvangen bestelling.

  3. Registratie en kwaliteitscontrole van het artikel

    De verzendeenheden worden geregistreerd en gecontroleerd op eventuele schade. Als er geen fouten worden gevonden en er geen verdere stappen nodig zijn, wordt de artikelen direct naar de verzendingsafdeling gestuurd.

  4. Indien nodig: aanpassing of wijziging

    Bij cross-docking in twee of meer fases vindt nu het omverpakken, monteren, labelen enz. van de artikelen plaats.

  5. Registratie en verzending aan de klant

    Het proces van cross-docking wordt voltooid door de verzendeenheden opnieuw te registreren en te versturen.

Cross-docking: een praktijkvoorbeeld

Het potentieel van cross-docking wordt vooral duidelijk aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Stel dat een productiebedrijf grasmaaiers maakt waarin motoren zijn geïnstalleerd die van een externe leverancier komen. Wanneer er een grote bestelling voor grasmaaiers binnenkomt, wordt dit niet alleen in realtime doorgegeven aan het productiebedrijf, maar ook aan de leverancier van de motoren. De motoren worden precies op het juiste moment geleverd voor installatie in de productiefaciliteit. Nadat de bestelling in de cross-docking terminal is gecontroleerd, worden de grasmaaiers onmiddellijk verpakt en naar hun bestemming gestuurd.

In dit voorbeeld is ook cross-docking met meerdere fases denkbaar, waarbij de behuizing van de grasmaaier en de motoren tegelijkertijd op in de cross-docking terminal aankomen en daar worden geassembleerd, voordat ze naar de klant worden verzonden.

Voor welke bedrijven is cross-docking zinvol?

Zoals u merkt, heeft cross-docking veel potentieel voor het optimaliseren van toeleveringsketens en magazijnkosten. Voorwaarde voor succes is echter een hoge mate van automatisering en de integratie van alle betrokken partijen. Daarom is de methode vooral de moeite waard voor bedrijven met:

  • Grote ordervolumes
  • Weinig of geen maatwerk bij bestellingen
  • Vaste klanten
  • Langdurige samenwerkingen met andere bedrijven

Voor kleine en middelgrote bedrijven die voornamelijk individuele bestellingen met veel maatwerk of lage bestelvolumes verwerken is cross-docking niet de moeite waard. De kosten voor het implementeren van de nodige administratieve en communicatieve structuren zijn dan te hoog, omdat automatisering slechts in beperkte mate mogelijk is.

Veelgestelde vragen over cross-docking

Wat is cross-docking?

Cross-docking is een distributieproces waarbij goederen rechtstreeks van de productie naar de afnemer gaan, zonder te worden opgeslagen. Op deze manier wordt de distributieketen aanzienlijk versneld, terwijl er kosten en opslagruimte worden bespaard.

Aan welke voorwaarden is cross-docking gebonden?

Alleen een bedrijf met een hoge omzetsnelheid, een consistent klantenbestand en een netwerk van vaste leveranciers kan cross-docking met succes implementeren. Bovendien is een gesynchroniseerde, soepele uitwisseling van informatie vereist, die wordt gewaarborgd door een hoge mate van automatisering en een overkoepelende managementsoftware voor alle bestel- en verzendprocessen.

Hoe gaat cross-docking in zijn werk?

Cross-docking kan in vijf stappen worden verdeeld:
• Ontvangst en voorbereiding van de artikelen bij het productie- of verzendbedrijf
• Ontvangst van de artikelen in de cross-docking terminal
• Registratie en kwaliteitscontrole van de artikelen
• Indien nodig: aanpassing of wijziging van de artikelen
• Registratie en verzending van de artikelen naar de klanten

Voor welke bedrijven is cross-docking zinvol?

De voordelen van cross-docking komen het best tot uiting in grote bedrijven met een hoge doorstroom van goederen en grote ordervolumes. Doordat de opslag van afzonderlijke producten tot een minimum wordt beperkt, is het een optimale methode voor distributiecentra waar de voorraadniveaus en opslagkosten moeten worden verlaagd.

Bron afbeelding:
© Jungheinrich AG