Inhoud
De specifieke afmetingen van heftrucks spelen een belangrijke rol bij het kiezen van het juiste model om veilig en efficiënt te werken. In dit artikel informeren we u over de belangrijkste afmetingen van vorkheftrucks en hun relevantie.
Waarom zijn de afmetingen van een heftruck belangrijk?
Heftrucks moeten qua formaat passen bij de specifieke omstandigheden in uw bedrijf en de beoogde werkzaamheden. Daarbij moet u niet alleen rekening houden met uw opslagruimte en hoe deze is ingericht, maar ook met de goederen die moeten worden verplaatst. Als u bijvoorbeeld op zoek bent naar een vorkheftruck voor uw magazijn, moeten de afmetingen ervan goed aansluiten bij de hoogte van de magazijnstellingen en de breedte van de gangen. Algemeen gesproken moet een heftruck de juiste afmetingen hebben voor het verticaal en horizontaal vervoeren van goederen.
- Om de veiligheid in het magazijn te garanderen, moet de heftruck onder andere de juiste rijeigenschappen hebben, met een geschikte draaicirkel. De afmetingen van de heftruck moeten zo gekozen worden dat hij geschikt is om door gangpaden, deuren, gangen en langs werkplekken te rijden en daarbij de vereiste veiligheidsafstand aan te houden.
- Voor efficiënt gebruik in de intralogistiek zijn onder andere de vorklengte, breedte van het vorkenbord en het voertuig, hefcapaciteit en hefhoogte belangrijk. Een hoger laadvermogen betekent meestal ook een groter en zwaarder voertuig met een grotere draaicirkel.
- Voor magazijnen of werkomgevingen met drempels of laadbruggen is een model met de juiste bodemvrijheid (x) vereist.
- Om hoge stellingen te bedienen is een heftruck met de juiste hefhoogte nodig.
Met welke afmetingen van de heftruck moet u rekening houden?

Hoogte van de heftruck
Als het gaat om de hoogte van een heftruck wordt er onderscheid gemaakt tussen de totale hoogte en de maximale hefhoogte.
Totale hoogte
De totale hoogte van de heftruck is het hoogste punt in structurele zin. Dit kan het dak van de bestuurderscabine (h6) zijn of het hoogste punt van de ingeschoven mast (h1). Aangezien een vorkheftruck uit veiligheidsoverwegingen alleen mag rijden met de laadvork boven de grond geheven, bepaalt de hoogte van het voertuig welke routes met de heftruck kunnen worden afgelegd. Het is daarom belangrijk dat u hiervan op de hoogte bent, voordat u een heftruck aanschaft. Zo kunt u rekening houden met eventuele hoogtebeperkingen, waaronder:
- Hoogte van deuren, poorten en tunnels
- Plafondinstallaties zoals kraansystemen of verlichting
- Hoogte van goederenliften
- Hoogte van laadruimtes van vrachtwagens en containers
Als heftrucks wilt gebruiken om goederen in transportvoertuigen of containers te laden en te lossen, kunt u de gestandaardiseerde hoogtematen van deze transportmiddelen als richtlijn gebruiken. Deze zijn:
- 2,40 m tot 2,70 m voor vrachtwagens
- 2,00 m voor treinwagons
- 2,38 tot 2,69 m voor overzeese containers
Voor gebruik in dergelijke omgevingen kan het raadzaam zijn om een heftruck met vrije heffing te gebruiken: deze functie maakt het mogelijk om de vork omhoog te brengen zonder dat de hefmast uitschuift en de totale hoogte van de heftruck wordt veranderd (voor heftrucks waarbij de mast het hoogste punt van het apparaat is). Een vrije hefhoogte van 150 mm is onder meer gebruikelijk bij modellen met een dubbele telescoopmast; er zijn echter ook modellen met een driedubbele telescoopmast die over een vrije hefhoogte van 250 mm of meer beschikken.
Hefhoogte van de heftruck
De hefhoogte is essentieel voor de mogelijke toepassingen van de heftruck. Deze geeft aan tot welke hoogte de vork (met of zonder lading) van de grond geheven kan worden. Afhankelijk van de hefhoogte kunnen de goederen in magazijnstellingen, palletstellingen of op opslagplatforms worden geladen.


Bovendien kan de mast van een vorkheftruck zowel naar voren als naar achteren worden gekanteld. De voorwaartse kanteling maakt het gemakkelijker om de lading op te pakken en neer te zetten. Als de mast naar achteren gekanteld is, ligt de lading dicht bij de achterkant van de vork en kan er tijdens het rijden niet van afglijden. Hoe ver de mast naar voren of naar achteren kan worden gekanteld, hangt af van het model en type hefmechanisme.
Breedte van de heftruck
De breedte van een vorkheftruck heeft in eerste instantie betrekking op de totale breedte van het voertuig (B1) met alle zijdelingse componenten. Hoe breder deze is, des te breder moeten de gangpaden zijn, evenals de ruimte die de hefvoertuigen nodig hebben om te draaien. Om aan de specifieke omstandigheden in een magazijn of bedrijf te voldoen, zijn heftrucks daarom verkrijgbaar in verschillende breedtes.
Ook moet rekening worden gehouden met de breedte van het vorkenbord (B3) indien er een verstelbare laadvork is gemonteerd. Die is normaal gesproken 1120 mm breed en kan handmatig of hydraulisch met vorkverstellers breder worden gemaakt. De vorkverstellers bewegen de vork horizontaal naar links of rechts, zodat de lading tijdens het inladen nauwkeuriger kan worden uitgelijnd.
Lengte van de heftruck
De totale lengte (L1) van een heftruck is de som van de lengte van het voertuig (L2) en de lengte van de vork inclusief vorkenbord (L). Bij het kiezen van een geschikte heftruck speelt de lengte van de vork echter een belangrijkere rol: de breedte en dikte kunnen afhankelijk van de tonnage en het model variëren en hebben invloed op de draaicirkel, het eigengewicht en het laadvermogen.

Welke ISO-normen gelden voor de laadvorken van heftrucks?
Het toegestane draagvermogen van laadvorken is internationaal vastgelegd in de norm ISO 2328. Vorken en vorkenborden worden op basis van hun draagvermogen in vier categorieën ingedeeld:
ISO-standaard | Draagvermogen |
---|---|
ISO 1 | tot 1.000 kg |
ISO 2 | 1.000 tot 2.500 kg |
ISO 3 | 2.500 tot 5.000 kg |
ISO 4 | tot 5.000 kg |
Deze norm maakt ook onderscheid tussen twee verschillende vormen (A en B) op basis van de bodemvrijheid. Die is belangrijk om te voorkomen dat de hefvoertuigen vast komen te zitten bij het rijden op ongelijke vloeren of bij het nemen van laadbruggen of drempels.
- Vorm A: 76 mm
- Vorm B: 152 mm
Beide maten samen bepalen de ISO-klasse. Voorbeeld: een vork met een hefcapaciteit van 2000 kg en een bodemvrijheid van 76 mm komt overeen met de ISO-afmetingen 2A.
De betekenis van het eigengewicht voor de vloerbelasting
Als de heftrucks op verdiepingsvloeren worden gebruikt – bijvoorbeeld op entresols of opslagplatforms – moet er rekening worden gehouden met de volledige draagkracht van het gebouw. Als er meerdere heftrucks worden gebruikt, neemt de belasting op de vloer toe als ze elkaar passeren. Zorg er tenminste voor dat u de maximaal toegestane vloerbelasting (kg/m²) niet overschrijdt! Er moet bijvoorbeeld ook rekening worden gehouden met oprijplaten, drainagegoten en verrijdbare loopbruggen, omdat deze het draagvermogen verminderen.
Voorbeeldberekening: de specificatie ‘2.000 kg/m²’ betekent dat een maximale belasting van 2.000 kg op een oppervlakte van 1 m² mag worden geplaatst.
Het is echter niet alleen het gewicht van heftrucks dat druk uitoefent op de vloer, maar ook trillingen, bijvoorbeeld wanneer de last wordt neergelaten of bij het remmen. Voor deze dynamische krachten wordt een schokfactor van 1,4 aanbevolen voor heftrucks.
De oppervlaktebelasting wordt daarom berekend op basis van de schokfactor en de afmetingen van de heftruck:
Oppervlaktebelasting (kg/m²) = (eigengewicht kg + last kg) x schokfactor 1,4 lengte m (lengte van het voertuig + lengte van de last) x grootste breedte m
Puntbelasting van de vloer
Als u in uw bedrijf heftrucks gebruikt, raden wij u aan om ook op de staat en het materiaal van de vloer te letten, want bij bepaalde materialen is de puntbelasting van de wielen op de vloer significant. De puntbelasting heeft uitwerking op de ondergrond, via de contactoppervlakken van de banden, en moet geabsorbeerd kunnen worden zonder dat de vloer wordt vervormd. De puntbelasting wordt gespecificeerd in kg/cm². Hoe groot de contactoppervlakken van de banden zijn, hangt af van:
- het materiaal van de banden
- het eigengewicht van het voertuig
- het gewicht van de getransporteerde lading
- de dynamica van het rijden
- het rijden door bochten en het remmen
Voor vloeren van de volgende materialen kan de puntbelasting problematisch zijn bij het werken met vorkheftrucks:
- hout
- asfalt
- pvc en vinyl
- tegels, klinkers, keramiek
Een grondige test om te bepalen hoe hoog de puntbelasting is bij gebruik van de heftruck, is in deze gevallen essentieel.
Veelgestelde vragen over de afmetingen van heftrucks
Heftrucks zijn verkrijgbaar in verschillende breedtes. Dit heeft meestal betrekking op de totale breedte van het voertuig, inclusief alle zijlingse componenten. Een breedte tussen 1,20 m en 1,45 m is gebruikelijk. Afhankelijk van het model zijn afwijkingen echter mogelijk.
De totale hoogte van een heftruck ligt tussen 2 m en 2,40 m. Met uitgeschoven mast kunnen heftrucks een hoogte tot 8,20 meter bereiken.
De lengte van een heftruck hangt voornamelijk af van de lengte van de laadvork. Afhankelijk van het model kan de totale lengte van een heftruck (lengte van het voertuig plus vork) tot 4102 mm bedragen (model met een standaardvork). Er zijn ook modellen, met een vork met een afwijkende lengte, die langer kunnen zijn.
Afhankelijk van het draagvermogen kan het eigengewicht van een heftruck (inclusief accu) tot 8.000 kg bedragen. Voor een model met een hefcapaciteit van 1,5 ton kunt u een eigengewicht van ongeveer 2.900 kg verwachten.
Bron afbeelding:
© Jungheinrich AG